Vzkazy nebo dotazy mi můžete zanechat v Návštěvní knize

Mattinata 2008

9. prosince 2010 v 20:49 | Staňulii |  CESTOVÁNÍ
     Jak už jsem zmiňovala kdesi v předchozích článcích, vždycky byl ve mě takovej malinkatej cestovní duch. Když jsem nastoupila na pajdák, což už je celkem dost dlouho - v roce 2006, tak jsem si byla celkem jisá, že je to naposled, co jsem na nějaký škole a musim toho za každou cenu nějak využít. A tim jsem nemyslela zrovna ke studiu :D To byla samozřejmost, kvůli šalinkartě (pozn. Brněnský hantec, předplatná jízdenka na MHD), ale k nějakým skvělým zážitkům.
     Hned v prvním ročníku jsem to jaksi z nezjištných důvodů a patřičného okoukávání bitevního pole nestihla :) Zato ve druháku už došlo na věc...

Díky sportovnímu letnímu kurzu jsem se vydala na dalekou cestu až do (skoro) nejspodnější části Itálie. Tenhle kurz trval 12 dní, nebyl zadarmo, musela jsem si ho zaplatit, ale za 4500,- nekupte to :) V ceně byla zahrnuta doprava, polopenze a ubytování - pravda ne v apartmánech, ale koho by štvalo, že zevlí ve stanu, když se může někam takhle podívat skoro za hubičku.

Inu cesta začíná. Z Brna jsme vyjeli dvoupatrovým autobusem a před námi bylo krásných a neuvěřitelných 16 hodin jízdy. Což je o polovinu víc, než jsem zvyklá jezdit domů, takže jsem se toho docela bála, ale na druhou stranu jsem věděla, co mě čeká. Vzali jsme to přes Břeclav, Rakousko - Vídeň, přes nádherný Alpy, Benátky a víc už si jen matně vzpomínám. Jeli jsme totiž na noc a skoro celou cestu jsem se snažila marně usnout, jelikož z okna nebylo lautr nic vidět.

Rozednívat se začalo až chvíli za Italskýma hranicema a dal se skvěle pozorovat ten rozdíl severu a jihu. u hranic se honosily bohatý rezidence, všude plno palem a všelijaké zeleně přesně střižené a vyšparkované zahrady i vily. Postupem času začali řídnout jak zeleň, tak domy a z honosnějších se stávali chudší. Jak jsme se blížili dolů, nestačila jsem se divit, myslela jsem, že jsem snad v úplně jiné zemi...Všud prach, kameny, suchá hlína, sem tam polorozpadlé baráky, občas kaktusy. Občas nějaké menší městečko, které zrovna moc modernou neoplívalo. Nikdy bych nevěřila, že můžou být v jedné zemi takové rozdíly, dokud jsem to neviděla na vlastní oči.

Přijeli jsme konečně do cíle naší cesty. Kousek od Mattinaty se nacházel kemp rozprostřený v olivovém háji s okolními rezidencemi a několika obchůdky. Kemp se nazýval Riccio a vtloukali nám do hlavy, abysme si to pamatovali, kdybysme se náhodou ztratili, že prej to znamená ježek :) Už po příjezdu nám bylo jasné, že tady cizí jazyk asi neuplatníme - kemp byl poněkud český, obsluha byla česká, delegátky byly české a strava byla, jak jinak, opět česká...
stan 2

Tak a na obrázku už vidíte naše apartmá, které nás čekalo po příjezdu :) Dalo se to v pohodě přežít, spalo se v nich celkem obstojně, až na to, že z okolí byly slyšet veškeré zvuky, včetně těch nechtěných :) Zázemí kempu bylo poměrně nové, asi tak jako všechno v okolí, co nebylo nové, tak prostě nefungovalo, nic mezitím jsem tam nezahlédla. Co mě ale fakt udivilo, tak na záchodech chyběli prkýnka - ano všude. Prý to bylo schválně, ale důvod mi asi ušel. Ve sprchách nám tekla slaná voda - lahoda :) Pitná voda byla dostupná jen v jednom umyvadle. No a o kousek vedle byl bar, hospůdka, jídelna, klubovna, diskotéka v jednom. Ještě ke kempu patřilo hřiště a dětské hřiště, všechno bylo nové a plně funkční a kdykoli k dispozici.
stan 1
      No a po rychlém ubytování jsme se vydali na "iblázkovou" pláž, kterou nám slibovali ještě než jsme vyjeli...
plaz 1
      Jenže na těchto "oblázkách" se tak nějak nedalo chodit bosky, což jsme hned okusili na vlastní kůži :D plácali jsme se v tej vodě jak vyvržený vorvani a docela ty šutry bolely. Nezbývalo nic jinýho, než jedny botky do vody obětovat...
plaz 2
      Poflakování na pláži mě však přestalo záhy bavit a chtěla jsem se vydat poznávat okolí. Bohužel pro mě, moje spolubydlící byli trošku jiného rázu, avšak po mém neustávajícím přemlouvání jsme se vydali do nedalekého městečka Mattinaty.
Silnice do Mattinaty
      Cestou do Mattinaty se daly vidět zajmavé věci, jako např. kaktusy - opuncie, kterým se tady vyloženě dařilo...
kaktus
      olivovníky, které tvořili kolem celý háj...
olivovnik
      rozestavěné (nebo nedostavěné?) domy....
rozestaveny dum
     a taky to, co z těch domů zbylo...
torzo domu
      Po příchodu do Mattinaty jsme však byli rázem překvapeni, protože tohle malebné městečko působí přímo kouzelně. A jak už je v jižních zemích zvykem, dorazili jsme právě navečer a městečko bylo plné lidí, všichni kolem buď nakupovali a nebo se bavili v místních hospůdkách a pizzeriích. Všude plno světýlek a kolem pobíhaly děti, vůně čerstvě upečené pizzy a neodolatelná zmrzlina....
Mattinata
      Další obětí mých průzkumů byla pláž u našeho kempu. Tedy ne jen u něj, prošli jsme jí celou až kam se dalo. Nebyla moc dlouhá - na jedné straně nejvyšší kopec v okolí Monte Saraceno a na druhé straně místní přístav.
ja na plazi
Ano, to uprostřed jsem já :D

Na vrcholu Monte Saraceno bylo jakési poutní místo. Nějací turisté, které jsme tam později potkali nám řekli, že je to starodávné pohřebiště. Mrtvé pohřbívali do děr (jakoby nějaké nory) všude možně v zemi a těch děr tam bylo všude opravdu spoustu.
Monte Saraceno
     Na druhé straně pláže, tam kde byl i přístav, se rozprostíralo několik malých obchůdků, včetně různých občerstvení a téhle pizzérie. Jelikož jsme měli polopenzi, tak jsme neměli hlad a chtěli jsme ji navštívit až poslední den, bohužel otvírali až ve 4 hodiny odpoledne a to už jsme byli zase na cestě domů :(
pizzeria
     Někdy zhruba uprostřed naší dovolené nás čekal příjemný, ale poměrně náročný celodenní výlet. Nejprve jsme vyrazili na Sopku Vesuv, která se prostírá přímo nad Neapolí. Mimochodem Neapol vůbec není krásné město, ale industriální španavá přístavní díra.
     Hrozný na tom výletu bylo, že Vesuv je hrozně profláklý místo a turisticky hodně navštěvovaný, takže kdo by čekal nějaký obtížný výšlap s trochou adrenalinu, tak tam vůbec nemusíte chodit. Všude jsou totiž upravené cesty - doporučuju tenisky, všude je dřevěné zábradlí a na vrcholu je kiosek s cetkama. Já jsem si na památku vzala akorát kus lávy, co jsem sebrala kousek od cesty.
vyslap na vesuv
     Ovšem teda výhled z vrcholu Vesuvu stál za to. Zblízka Neapol nic moc, ale z dálky to mělo svoje kouzlo...
Pohled na Neapol
     A pohled do kráteru byl trošičku tajemný...Sopka je pořád činná, prý se začne probouzet jednou za 50 let a to prý bylo zrovna v době, kdy jsme tam byli my :) Taky ty páry, co z toho kráteru vystupují vzhůru vypadají strašidelně. později jsem se ve zprávách dozvěděla, že sopka se probrala.
krater Vesuvu
A to jsem já (to vlevo) s kámoškou na vrcholu Vesuvu :)
ja na vesuvu

Aby jsme toho neměli málo, tak jsme měli navštívit ještě město, které zahalil prach a dým právě této sopky před několika stovkami let. Ano, mám namysli Pompeje. Pro výlet do Pompejí doporučuju si vzít dost vody, i když ta je tam poměrně dobře dostupná z místních studánek, ale nikdy nevíte, co za vodu tam teče (já jí pila a nic mi nebylo). A taky dostatečný oděv, který vás ochrání před sluncem, tam se opravdu neschováte a prohlídka je fakt na dlouho.
Pompei
      Člověk by nevěřil, jak tohle na člověka zapůsobí. Město bylo zakonzervované uprostřed svojeho života, všechno bylo tak reálné. Potkávali jsme divadla, obchody, lázně, pekárnu, chrámy, dům rozkoše. Na chodnících bylo patrné, jak jimy jezdily těžké vozy. A najednou jsme došli ke skladu dochovaných nádob, soch a...
Pompei clovek
      ...jo je to člověk. Přesněji sádrový odlitek člověka, který se vypařil vlivem vysoké teploty toho popela a po něm zůstala jen výduť. Bylo jich tam víc včetně psa.

Jeden z posledních výletů byl na místní posvátnou hou Monte Saraceno. Pro mě to byl téměř nadpozemský úkol. Byla jsem zrovna po dlouhodobém užívání antibiotik, navíc absolutně bez fyzičky :D Během cesty nahoru se mi párkrát zamotala hlava, což bylo dost riskantní, protože cesta byla celkem nebezpečná. Vydala jsem se nahoru jen v sandálech a jelikož chybělo jakýkoli zábradlí a chvílema i cesta a sem tam i kus pevniny, tak to bylo fakt o hubu...Ale dorazili jsme bez úhony nahoru a ten pohled byl fakt úžasnej!

Pod náma se rozprostírala celá Mattinata...
Mattinata shora
     ...náš kemp a "oblázková" pláž s přístavem a krásně tyrkysové moře.
plaz shora
      No a aby těch zážitků nebylo málo, tak v našem kempu jsme si toho taky užili docela dost. Jednou jsme tak popíjeli na pláži místní limonádku Lambrusco (dobře dostupnou i u nás) a vyhnáni místními italskými otravnými "romei" jsme šli vyzkoušet náš český bar. Začali jsme se vybavovat s barmanem a na otázku odkud jsme mi odpověděl, že tam má příbuzný, no a když jsem se zeptala na jméno, tak jsem se nestačila divit :D No jo, bylo to moje...Narazila jsem za barem na mýho vzdálenýho bratránka, kterýho jsem neviděla 15 let...Taky to podle toho dopadlo a mám z toho večera okno a ani telefon jsem si na něj nevzala! Takže zas třeba někdy v Itálii :D
pivi
      ...a tohle jsme tam dostali k pití :D

1 člověk ohodnotil tento článek.